Subject: Vs: Puberteediblokaatorid
From: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Wed, 17 Apr 2024 16:51:48 +0300

Tere, Kadri!

Vabandame, et meie vastused viibisid. Saime täna Tervisekassalt andmed
ning saadame need koos oma vastustega. Kui teil tekib täpsustavaid
küsimusi, siis vastame ja selgitame hea meelega.

Vastas Ravimiameti müügilubade osakonna juhataja Aet Viispert:

Kuidas kommenteerite dr Haldre väidet, et puberteediblokaatorid pole
Eestis reguleeritud? Kas Eestis on puberteeliblokaatorid lubatud? Miks?
Kui on lubatud, siis mis vanuses lastele neid kirjutatakse?
Puberteediblokaatoriteks nimetatakse selliseid ravimeid, mille toimel
alaneb kehas suguhormoonide tase. Tinglikult puberteediblokaatorite hulka
arvatud ravimitest turustatakse Eestis vaid üht toimeainet - triptoreliini
(süstitava preparaadi kujul). Toimeainet 3,75 mg, 11,5 mg ja 22,5 mg
sisaldavad ravimid on näidustatud eesnäärmevähi ja endometrioosi raviks.
Eestis kehtiva müügiloaga ravimid on heaks kiidetud näidustusele kohaselt
kasutamiseks ka liiga varajase puberteedi korral alla 8-aastased
tüdrukutel ja alla 10-aastastel poistel. Poistel ja tüdrukutel kasutades
tuleb ravi lõpetada ligikaudu füsioloogilise puberteedi saabumisel (s.o.
tüdrukutel vanuses 12-13 ja poistel 13-14). Tegemist on
retseptiravimitega, millega ravi saab määrata vaid arst. Sealjuures saab
arst, olles sellest patsienti enne informeerinud, määrata ravimit ka
ametliku näidustuse väliselt.

Kui tihti neid välja kirjutatakse? Kui väljakirjutamise sagedus on
aastatega muutunud, siis kuidas?

Tervisekassa retseptiandmetest lähtuvalt saab öelda, et viimase viie aasta
jooksul (2018-2023) pole toimeainet kasutatavate patsientide arv oluliselt
muutunud – selle perioodi jooksul on ravimit kasutanud keskmiselt
2000-2500 patsienti aastas. Diagnoose, mille tõttu ravimit inimestele
välja kirjutatakse on erinevaid. Peamiselt kirjutatakse ravimit välja
eesnäärme pahaloomulise kasvaja (C61), naiseinfertiilsuse (N97) või
endometrioosi (N80) tõttu. Andmetele tuginedes näeme, et enamus
diagnooside puhul on ravimit välja kirjutatud eri vanuse- ja soogruppide
vaates üksikutele inimestele ning lõviosa patsientidest moodustavad just
nende diagnoosidega patsiendid.

Kui neid kirjutatakse välja, siis mida arvate dr Cassi uuringust ja selle
mõjust?

See teema on seotud eelkõige ravijuhenditega, mille koostamisel
arvestatakse muuhulgas rahvusvahelise kliinilise tõendusmaterjali ja
väärtushinnangutega. Seda protsessi juhib Tervisekassa, kaasates
erialaspetsialiste ja teisi osapooli.

Kas ja mida peaks Eestis laste soo muutmise ravis muutma?

Arst otsustab, millise ravi ta oma patsiendile määrab ning Ravimiameti
pädevuses ei ole anda hinnangut arsti raviotsustele. Soovitame selle
küsimusega mõne eriarsti poole (pediaater või psühhiaater) pöörduda.

Parimate soovidega

Carmen Katariina Sikk

Ravimiameti kommunikatsioonijuht

Tel 737 4140

[email-masked]

Saatja: Kadri Kuulpak <[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 16. aprill 2024 14:01
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]>
Teema: RE: Puberteediblokaatorid

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

  <https://outlook-1.cdn.office.net/assets/reaction/like.png>

Kadri Kuulpak reacted to your message:

  _____

From: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, April 16, 2024 10:51:58 AM
To: Kadri Kuulpak <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: Puberteediblokaatorid

Tere, Kadri!

Aitäh küsimuste eest.

Proovime tänase, hiljemalt homse jooksul Teile vastused saata.

Kasutamisandmeid saab Tervisekassalt, aga edastasin neile juba selle
päringu ning kui nad on meile andmed edastanud, siis panen need koos meie
vastustega teele.

Parimate soovidega

Carmen Katariina Sikk

Ravimiameti kommunikatsioonijuht

Tel 737 4140

[email-masked]
<mailto:[email-masked]>

Saatja: Kadri Kuulpak <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 15. aprill 2024 15:04
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Imre Kaas
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Puberteediblokaatorid

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Saadan igaks juhuks kohe nii tervise- kui ka ravimiametile.

Psühhoterapeut ja lastearst Lemme Haldre ütles mulle, et Eestis pole
puberteediblokaatorite kasutamine reguleeritud ja tema teada kasutatakse
neid ka Eestis.

The New York Times, The Guardian, BBC, CNN jne kirjutavad viimastel
päevadel Inglismaa riikliku tervishoiuteenistuse tellitud ja Dr Hilary
Cassi nelja aasta jooksul läbiviidud laste soolise identiteedi teenuste
uuringust. Selle ajel lõpetati Inglismaal lastele puberteediblokaatorite
väljakirjutamine.

Uuringu kohta saab lugeda nimetatud väljaannetest, töö ise leitav siit:
https://cass.independent-review.uk/home/publications/final-report/

1.	Kuidas kommenteerite dr Haldre väidet, et puberteediblokaatorid
pole Eestis reguleeritud?

2.	Kas Eestis on puberteeliblokaatorid lubatud? Miks?

3.	Kui on lubatud, siis mis vanuses lastele neid kirjutatakse?

4.	Kui tihti neid välja kirjutatakse? Kui väljakirjutamise sagedus on
aastatega muutunud, siis kuidas?

5.	Kui neid kirjutatakse välja, siis mida arvate dr Cassi uuringust
ja selle mõjust?

6.	Kas ja mida peaks Eestis laste soo muutmise ravis muutma?

Ootan vastuseid teisipäeva jooksul, kui vähegi võimalik!

Head

Kadri Kuulpak

Õhtuleht

reporter

5660 8452